אימון טבטה (TABATA) - אימון אירובי אינטנסיבי

החיים בעידן המודרני כופים על רובנו אורח חיים ישבני. אורח חיים זה מחייב אותנו לנקוט בפעילות גופנית יזומה, מדי יום, לצורך שמירה על בריאותנו. אם היינו חיים בעולם אידיאלי, מדי יום היינו מקדישים לפחות שעה לפעילות גופנית, וכל יום היינו מגוונים בה. שחייה, ריצה, הרמת משקולות, יוגה, פילאטיס, הן רק דוגמאות בודדות לפעילויות אפשריות. בפועל, קצב החיים הוא אינטנסיבי ולא מאפשר לנו את הפריבילגיה של זמן חופשי להתאמן.

מצד אחד אנחנו חייבים וגם רוצים להתאמן אך מצד שני אין לנו את הזמן לעשות את זה. כיצד ניתן לפתור את הסתירה הזו?


אימון הטבטה (TABATA) נפוץ ברחבי העולם ונחשב ללהיט כבר שנים רבות. אמנם לישראל האימון הגיע רק לאחרונה, אבל אין ספק בהתאמתו המושלמת לאורח החיים הישראלי האינטנסיבי. אז מהו אימון טבטה ומדוע הוא כל כך מתאים לנו הישראלים?

אימון טבטה הוא אימון קצר וממוקד, מה שמבטיח מקסימום תוצאות במינימום זמן. ב 4 דקות בלבד של פעילות מאומצת וממוקדת ניתן להשיג תוצאות מדהימות בהשוואה לאימון רגיל שנמשך כשעה או יותר. אימון הטבטה הוא אימון אירובי המשפר סיבולת לב ריאה. אך בשל עצימותו, מעבר לשיפור היכולת האירובית הוא משפר את הכושר האנאירובי ואת מסת השריר.

היתרון העצום של אימון הטבטה הוא זמן האימון הקצר. במשך מספר דקות בלבד מבצעים תרגיל מסוים אותו בוחרים בהתאם למטרות האימון. תרגילים נפוצים הם סקוואט וספרינטים. במשך 4 דקות, מבצעים 8 סטים של התרגיל הנבחר, כך שכל סט מורכב מ 20 שניות אימון עצים ו 10 שניות מנוחה. בתום ה- 4 דקות ניתן לעבור ולבצע תרגיל אחר.

כתוצאה מאינטנסיביות המאמץ, שריפת הקלוריות משמעותית במהלך האימון וגם עד 72 שעות לאחריו. באימון סטנדרטי כמו ריצה מתרחשת שריפת קלוריות במהלך האימון בלבד. היתרון המשמעותי של אימון הטבטה ששריפת הקלוריות ממשיכה גם במנוחה.

יתרון נוסף של אימון הטבטה הוא הגיוון. יתרון זה בא לידי ביטוי במספר אופנים. ראשית, ניתן לגוון את האימון על ידי שינוי התרגילים הנבחרים. ישנם עשרות תרגילים העומדים לרשות המאמן המנוסה. המאמן יכול לשלב את התרגילים בהתאם לרמת הקבוצה ולמטרות האימון. שנית, ניתן לגוון את האימון על ידי שימוש באביזרי כושר שונים כמו טקלבלס, פיטבול, גומיות, כדור כוח ועוד. כמובן שניתן גם להתאים את התרגילים לאוכלוסייה הרלוונטית, מבחינת עצימות ומטרות האימון. אימון טבטה המתקיים במסגרת חדר סטודיו מאפשר להנות מיתרונות האימון בצורה מקצועית ומקדמת. האימון מתנהל בקבוצה קטנה והומוגנית והמאמן המוסמך מתכנן את האימון בהתאם לרמת ומטרות הקבוצה. באופן זה, המתאמן יכול להיות בטוח שהוא מפיק את המקסימום מהאימון ברמה האישית, תוך כדי ניצול היתרונות הטמונים באימון במסגרת קבוצתית.



מי שקרא מאמר זה התעניין גם במאמרים הבאים:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן