השמנה בין דורית ושינוי משפחתי

בישראל, בדומה לשאר העולם המערבי, ישנה עלייה מדאיגה בהיקפי ההשמנה. בדו"ח שפורסם בשנת 2009 על ידי הכנסת, דווח כי כ-30% מכלל המבוגרים בישראל סובלים מעודף משקל וכ-15% סובלים מהשמנת יתר. בנוסף דווח כי, כ-15% מכלל הבנים וכ-9% מכלל הבנות בישראל סובלים מהשמנת יתר ומעודף משקל. נתונים אלו משקפים עלייה הדרגתית בהיקפי ההשמנה בישראל בכל קבוצות הגיל.

אחד הגורמים המרכזיים להשמנה הוא הגורם המשפחתי. במשפחות רבות, אנו רואים השמנה העוברת מדור לדור. כמובן שהשמנה בין דורית קשורה בגנטיקה, אך מעבר לכך, ניתן לייחס תופעה זו להרגלי אכילה בעייתיים ולדפוסי התנהגות המתקיימים במשפחה. התנהגויות אלו "עוברות בתורשה" ותורמות להשמנת בני המשפחה. בעוד, המרכיב הגנטי איננו ניתן לשינוי, המרכיב המשפחתי בהחלט בר שינוי.

הרגלי אכילה רבים התורמים להשמנת המשפחה:

  • אכילת מאכלים עתירי סוכר, שומן ומלח.
  • שתיית משקאות מתוקים והיעדר שתית מים.
  • צריכה לא מספקת של פירות וירקות.
  • דילוג על ארוחת בוקר.
  • אכילה מחוץ לבית-ג'אנק פוד, ממתקים אצל חברים, קולנוע.
  • גודל מנות- אוכלים עם העיניים, הרבה מעבר לצורך.
  • אין ארוחות משפחתיות מסודרות.
  • נשנוש בין ארוחות.

בנוסף להרגלי האכילה הבעייתיים, ישנה ירידה משמעותית בשיעור הילדים והמתבגרים שעוסק בפעילות גופנית ובמקביל, ישנה עלייה בשעות הצפייה במסכים במהלך היום. הרגלי אכילה בעייתיים, צפייה מרובה במסכים והיעדר פעילות גופנית תורמים משמעותית להשמנה. חשוב לזכור כי הסיכוי של ילדים ומתבגרים בעלי עודף משקל להפוך למבוגרים בעלי עודף משקל גבוה. ולכן חשוב לבצע שינוי משפחתי מיידי!

השינוי מתחיל בהורים…

כל שינוי משפחתי מתחיל בהורים. כדי לחולל שינוי משפחתי ההורים חייבים להוות מודל לחיקוי ולספק לילדיהם סביבה המקדמת אורח חיים בריא. בשלב ראשון על ההורים להחליט על מספר הרגלי אכילה ברי שינוי. השלב הבא הוא לרכז את כל בני המשפחה, לקיים דיון משפחתי ולהחליט יחד ממה מתחילים, בדרך זו יוצרים שיתוף פעולה ומחויבות מצד הילדים. השלב השלישי הוא שלב הביצוע. שלב זה כולל קיום ארוחות משפחתיות, ביצוע פעילות גופנית כחלק מבילוי משפחתי, עריכת קניות ביחד עם הילדים, בישול משפחתי. כך, הילדים ייקחו חלק פעיל בשינוי המשפחתי.

הרגלים לאורח חיים בריא לכלל בני המשפחה:

  • שתיה של 8-10 כוסות מים ביום.
  • אכילת 5 ירקות ופירות בצבעים שונים לאורך היום.
  • הגבלת הצפייה בטלוויזיה לשעה ביום.
  • אכילת ארוחת בוקר מדי יום.
  • ארוחה משפחתית אחת ביום.
  • הקפדה על שינה מספקת- עד גיל 5 לפחות 10 שעות, מעל גיל 5 לפחות 9 שעות שינה.
  • ביצוע של שעה פעילות גופנית ביום.

בכדי ליצור שינוי משפחתי משמעותי על ההורים מוטלת האחריות לעודד ולהנהיג בבית הרגלי אכילה בריאים. בנוסף, עליהם להוות מודל לחיקוי עבור ילדיהם. שינוי משפחתי מסוג זה איננו פשוט. מומלץ עבור הורים המתקשים לבצע את השינוי בכוחות עצמם, להיעזר בתמיכה חיצונית.

הדיאטה הרב תחומית מבית The123 מהווה פתרון איכותי עבור בני המשפחה. הדיאטה הרב תחומית מציעה פתרון כולל המשלב תזונה ים תיכונית מאוזנת ומאורגנת לאורך היום. הדיאטה הרב תחומית היא הנוסחה המנצחת לירידה במשקל, לשמירה על התוצאות לאורך זמן, תזונה ים תיכונית, אימונים קצרים להצרת היקפים, ליווי מקצועי ותוספי תזונה מבית The123.

מי שקרא מאמר זה התעניין גם במאמרים הבאים: