יתרונות האימון הפונקציונלי

בשנים האחרונות ישנה מגמה של מעבר מאימון משקולות מסורתי בחדר כושר למסגרות אימון אחרות, יעילות ומהנות יותר. אחת ממסגרות האימון הללו הם חוגי הסטודיו. חוגי הסטודיו מציעים מגוון רחב של חוגים המתקיימים בקבוצות. החוגים השונים מתמקדים בפעילות אירובית, פעילות כוח או שילוב של הפעילויות. היתרונות של חוגי הסטודיו רבים: אימון בקבוצה אינטימית, עלות נמוכה בהשוואה לאימונים אישיים, גיוון עצום, הדרכה של מאמן מוסמך ועוד.


בשנה האחרונה אחד החוגים הבולטים הוא האימון הפונקציונלי. אימון זה מבוסס על הגישה הפונקציונלית. גישה זו מאופיינת בעבודה משולבת של מספר מערכות תנועה- מערכת השרירים מערכת העצבים ושיווי משקל. שיטת אימון זו תורמת לשיפור סיבולת לב ריאה, סיבולת שריר והגדלת טווחי תנועה בפעילויות שאנו מבצעים ברמה יומיומית.

האימון הפונקציונלי האימון מורכב ממגוון עצום של תרגילים המדמים פעולות יומיומיות. דוגמאות לתרגילים פונקציונליים הם תרגיל הסקוואט ותרגיל הפלאנק. התרגילים אלו ורבים אחרים מאפשרים עבודה בו זמנית של חלקי גוף שונים ומכאן הפעלה של שרירים רבים.

לצורך הבנה של יתרונות האימון הפונקציונלי נערוך השוואה קצרה בין אימון זה לאימון כוח קלאסי. אימון כוח קלאסי מתמקד בעבודה על קבוצת שרירים ספציפית. דרך זו יעילה לבנייה של שריר בודד. שיטת אימון זו מוגבלת מכיוון שמתמקדת בקבוצת שרירים אחת ולא בעבודה על מכלול שרירי הגוף. לאורך זמן, השריר עליו התמקדו באימון יתחזק, אך לא יבוא לידי ביטוי שיפור בכושר הגופני הכללי.

האימון הפונקציונלי, בניגוד לכך, לא מתמקד בשריר הבודד, אלא מתמקד בעבודה משולבת על כלל הגוף. האימון משלב עבודה על מספר מערכות תנועה, בדומה לתנועות הנדרשות בחיי היום-יום. מדובר על תנועות מורכבות המשלבות עבודה על מספר רב של שרירים. בנוסף, ישנה עבודה על שיווי משקל ויציבות, גמישות והגדלת טווח תנועה.

אופיו של האימון הפונקציונלי מאפשר שיפור כוללני של הכושר הגופני ולא שיפור ספציפי של שריר כזה או אחר. השיפור בכושר הגופני יבוא לידי ביטוי בפעולות יומיומיות כמו עמידה ממושכת, הליכה, פעולות ניקיון, הרמה וסחיבה וגם בפעולות יותר מאומצות כמו ריצה ושחייה.

האימון הפונקציונלי מאד מגוון. תכונה זו באה לידי ביטוי במספר מישורים. ראשית, בניגוד לעבודה המונוטונית על שריר בודד, האימון הפונקציונלי מכיל מספר רב של תרגילים ומשלב שימוש בציוד מגוון- פיטבול, גומיות, כדור כוח ועוד. בנוסף, האימון עצמו מגוון בכך שהוא משלב עבודה על רוב הגוף וכן שילוב של רכיבי כושר שונים: שיווי משקל, יציבה, כוח, סיבולת ועוד. אופיו המגוון של האימון הופך אותו למתאים לכלל האוכלוסייה, כל מתאמן והצרכים שלו. גיוון השיטה מוביל להנאה רבה מהאימון וההנאה מובילה להתמדה.


מי שקרא מאמר זה התעניין גם במאמרים הבאים:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן