השפעת המטבוליזם על ירידה במשקל

השפעת המטבוליזם על ירידה במשקל

רבים מאתנו חולמים לחזור למשקל ששקלנו בגיל 20. אנו בטוחים שעכשיו שהתחלנו דיאטה הקילוגרמים ינשרו מאתנו בקלות. אנחנו מתחילים את תהליך הדיאטה עם ציפיות גבוהות, שלא תמיד תואמות את המציאות. בפועל, הזמן עובר , אנחנו משקיעים מאמץ רב, אך הירידה במשקל לא זורמת כמו שציפינו.
אז למה כל כך קשה לרדת במשקל?
המטבוליזם, קצב חילוף החומרים הוא אחד הגורמים המרכזיים לקושי בירידה במשקל. קצב חילוף החומרים מורכב משני תהליכים. התהליך הראשון מתייחס להפקת אנרגיה מאוכל שאנו אוכלים והתהליך השני מתמקד בשריפת האנרגיה לצורך תחזוקת והפעלת הגוף (נשימה, פעילות הלב, המוח, מערכת העיכול ועוד). קצב חילוף חומרים בסיסי מגדיר את כמות האנרגיה הבסיסית הדרושה לצורך תחזוקה של הגוף במצב מנוחה. קצב חילוף חומרים מהיר מאפשר שריפת קלוריות מהירה ומכאן ירידה במשקל. באופן דומה קצב חילוף חומרים איטי מוביל לשריפת קלוריות איטית ומכאן מקשה על ירידה במשקל.
גורמים המשפיעים על קצב חילוף חומרים
קצב חילוף החומרים מושפע מגורמים רבים. חלק מהגורמים הם פיזיולוגיים ולא ניתנים לשינוי ואילו גורמים אחרים מושפעים מאורח החיים. הבנה מקיפה של הגורמים השונים וכן של מידת ההשפעה שלנו על הגורמים הללו תסייע בשני מישורים. ראשית, התאמת הציפיות למציאות והפחתת תחושת התסכול ושנית שיפור קצב חילוף החומרים וירידה במשקל.
גורמים פיזיולוגיים:
  • מסת שריר – רקמת שריר שורפת יותר קלוריות מרקמת שומן. לכן, ככל שמסת השריר גבוהה כך נשרוף יותר קלוריות. במצב של עודף משקל, מסת השריר נמוכה ולכן קצב חילוף החומרים נמוך.
  • גיל – ככל שהגיל עולה, קצב חילוף החומרים יורד. ירידה זו נובעת משתי סיבות: ירידה טבעית והדרגתית במסת השריר ושינויים הורמונליים (גיל המעבר, בלוטת התריס) המאטים את קצב חילוף החומרים. בנוסף, ישנה ירידה בזמן ובאיכות הפעילות הגופנית עם הגיל.
  • מגדר – קצב חילוף החומרים של נשים איטי משל גברים, ולכן לגברים קל יותר לרדת במשקל. תופעה זו נובעת מכך שמסת השריר של נשים קטנה לעומת מסת השריר של גברים. בנוסף, גיל המעבר בקרב נשים כרוך בשינויים הורמונליים התורמים להאטת קצב חילוף החומרים.
גורמים הקשורים באורח החיים:
  • פעילות גופנית – העדר פעילות גופנית מוביל לירידה במסת שריר ומכאן לירידה בקצב חילוף החומרים. אנשים בעלי עודף משקל וכן אנשים מבוגרים מבצעים פחות פעילות גופנית, קצב חילוף החומרים שלהם איטי והם מתקשים לרדת במשקל.
  • דיאטות חוזרות – במהלך דיאטה, הגוף מאבד לשמחתנו מסת שומן. התופעה הפחות רצויה היא שהגוף מתרגל לכך שאנו מספקים לו פחות אנרגיה ולכן הוא מאט את קצב חילוף החומרים וחוסך באנרגיה הדרושה לו לצורך תחזוקה שוטפת. לכן, ככל שאנו עושים יותר דיאטות, הפגיעה בקצב חילוף החומרים משמעותית ואנו מתקשים לרדת במשקל.
  • הרעבה – דיאטה קיצונית (פחות מ- 1200 קלוריות ביום) מכניסה את הגוף למצב סטרס- מצב רעב. במצב רעב, הגוף מאט את קצב חילוף החומרים ולא מאפשר שריפת שומנים. במצבים קיצוניים, הגוף מתרגל לכך ומתקבע קצב חילוף חומרים מאד איטי ולרוב, בלתי ניתן לשינוי.
כיצד נשפר את קצב חילוף החומרים?
כמובן שגורמים פיזיולוגיים כמו מגדר וגיל לא ניתן לשנות. יחד עם זאת, ישנם מספקים גורמים הנתונים לשליטתנו. עלינו להתמקד בהם על מנת לשפר או לשמר ככל שניתן את קצב חילוף החומרים.
  • נמנע מדיאטות קיצוניות. נשאף לירידה מתונה והדרגתית.
  • נקפיד לספק לגופנו תזונה מאוזנת ומותאמת לדרישות התזונתיות.
  • נקפיד לאכול ארוחות תכופות כל 3-4 שעות בכדי לא לחוש רעב.
  • נקפיד לאכול ארוחות משביעות לאורך היום.
  • נקפיד על פעילות גופנית אירובית ואנאירובית (יומיומית אם אפשר) לצורך בניית מסת שריר.
בהצלחה!

מי שקרא מאמר זה התעניין גם במאמרים הבאים:

איך אפשר בתוך חיי השגרה לשמור על גזרה יפה? [וידאו]תזונת ילדים, תוחלת חיים ומפגשי בית בריא [וידאו]מהי קוסמטיקה חכמה ואיך היא משמשת לאנטי אייג'ינג [וידאו]

רוצים לקבל כתבות מעניינות ישירות למייל?

מוצרים שיכולים לעניין אותך

כתבות שיכולות לעניין אותך

    0
    העגלה שלך
    העגלה שלך ריקהחזרה לחנות
      Calculate Shipping
      Apply Coupon
      Available Coupons
      123ma10 Get 10% off 10% הנחת מנהל
      123ma15 Get 15% off 15% הנחת מנהל
      123ma5 Get 5% off 5% הנחת מנהל
      123ma7 Get 7% off 7% הנחת מנהל
      Unavailable Coupons
      123kalfi2024 Get 10% off 10% הנחה יום הבחירות | 2024
      alfi Get 70% off
      purim24 Get 10% off מבצע פורים 2024 | 10% הנחה על כלל המוצרים
      דילוג לתוכן