ניסוי אקראי בסמיות כפולה עם תרופת דמה על האפטקיביות של מיצוי פוליפנולים בצמצום מסת שומן הגוף אצל נחקרים בריאים 

ניסוי אקראי בסמיות כפולה עם תרופת דמה על האפטקיביות של מיצוי פוליפנולים (מהיבסקוס סאבדריפה וורבנה לימונית) בצמצום מסת שומן הגוף אצל נחקרים בריאים 

החוקרים שעומדים מאחורי מחקר זה פותחים את מאמרם בהסבר לדרך היווצרותה של תופעת השמנת היתר החולנית, ומבהירים בפירוט כיצד היא מתהווה עקב הצטברות טיפות שומן בתאי השומן והתפתחות תגובות דלקתיות ותנגודת לאינסולין. הדגש הוא כמובן על הסכנות שמביאה איתה השמנת היתר החולנית, בין היתר בהתפתחותן של מספר מחלות ובעיות מטבוליות כרוניות כדוגמת יתר לחץ דם,  דום נשימה חסימתי בשינה, יתר לחץ דם, היפרליפידמיה, דלקות מפרקים, סוכרת סוג 2, מחלות לב ואף התפתחות תאים סרטניים. הדגש כאן, על פי החוקרים, הוא שכל המצבים האלו קשורים קשר ישיר להיווצרותה של התנגודת לאינסולין; התופעה הזו, כך הם אומרים, כאשר איננה נשלטת, מתפתחת לכדי תגובה דלקתית כוללת ומסכנת שלמעשה עלולה לקבע ולהנציח את הכשל התפקודי הכרוני של תהליך חילוף החמורים, שמתבטא בהשמנת היתר החולנית.
אז מה ניתן לעשות כנגד זה?
החוקרים מצביעים על הפוליפנולים – תרכובות טבעיות הנמצאות בשפע ברכיבים צמחיים שונים ונחקרו בשנים האחרונות באופן נרחב, בשל תכולת נוגדי החמצון והדלקות בהן וכדי למצוא מה יכולותיהן במניעת שורה של מחלות. בהקשר הזה מציינים החוקרים שני רכיבים טבעיים שבהם מינונים גבוהים של פוליפנולים: וורבנה לימונית והיביסקוס סאבדריפה. מיצוי פוליפנולים משני הצמחים האלו קיים בהרכב פטנטי ייחודי בתוסף התזונה Metabolaid®. התוסף הזה, כך מציינים החוקרים כבר נחקר במספר מחקרים קליניים כדי לבדוק את יעילותו עבור ירידה למשקל במהלך דיאטה מבוקרת. לאור זאת, מטרת המחקר שלפנינו היא לבדוק את יעילותו לטיפול בהשמנת יתר חולנית ו/או ירידה במשקל בהיעדרה של דיאטה מבוקרת.       אופן ביצוע המחקר לצורך ביצוע המחקר – שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת מורסיה שבספרד בשנת 2019 – גויסו 84 נחקרים, גברים ונשים, בגילאי 18-65, המוגדרים בריאים ובעלי אורח חיים יושבני, עם מדד BMI שעומד בין 25-35. הנחקרים חולקו, באופן רנדמולי לחלוטין, על ידי הקצאת קוד באמצעות תוכנה המחוללת קודים אקראיים, לשתי קבוצות שוות בגודלן: קבוצת הניסוי וקבוצת הביקורת – כל אחת מהן כללה 42 נחקרים בסך הכל. הן החוקרים והן הנחקרים לא ידעו מה הרכב הקבוצות במהלך המחקר.  במהלך 84 ימי הניסוי, צרכו חברי קבוצת הניסוי את תוסף Metabolaid ® בעוד שחברי קבוצת הביקורת צרכו תרופת דמה (500 מ"ג  microcellulose crystalline). הנחקרים הונחו להמשיך בהרגלי התזונה הרגילים שלהם, שנוטרו באמצעות יומני צריכת מזון שמילאו המשתתפים. הנחקרים הגיעו למרכז המחקר עם תחילת הניסוי ובסיומו בלבד, ובמועדים אלן נלקחו להם בדיקות דם ונמדדו אצלם מדדים שונים.   תוצאות המחקר:  מספר פרמטרים נבדקו במהלך 2 הביקורים של הנחקרים במרכז המחקר – בתחילת וסוף הניסוי כאמור – והתוצאות הושוו כדי לראות אם היונה מגמות שינוי. אלו היו הפרמטרים שנבדקו והתוצאות שנמצאו:
  • כולסטרול, טריגליצרידים ופרופיל שומנים בדם – בפרמטר של רמת כולסטרול כללית חלה אצל קבוצת הניסוי ירידה של כ-5% בין תחילת המחקר לסיומו – מ-234.9 ל-223.2, אל מול קבוצת הביקורת שבה נרשמה דווקא עלייה קלה של 2% בפרמטר זה. עם זאת, ברמת פרופיל השומנים בדם ורמות הכולסטרול הטוב(HDL) הכולסטרול הרע (LDL) והטריגליצרידים – לא נרשם שינוי משמעותי בשתי הקבוצות ולא התגלה פער במגמות. למעשה, ניתוח פרופיל השומנים העלה כי פרופיל השומנים היה דומה בין קבוצת הניסוי לקבוצת הביקורת הן בתחילת המחקר והן בסיומו.
  • משקל הגוף – קבוצת הניסוי וקבוצת הביקורת החלו שתיהן את הניסוי עם משקל ממוצע זהה כמעט לחלוטין – כ-87.5 ק"ג. בקבוצת הניסוי חלה בסיום המחקר ירידה במשקל שהוגדרה על ידי החוקרים כמשמעותית, בשיעור של 1.37%, ל-86.2 ק"ג; אצל קבוצת הביקורת לעומת זאת לא נרשמה ירידה כמעט בכלל. עוד ציינו החוקרים, כי אצל הגברים בקבוצת הניסוי הופגנה מגמת ירידה גדולה במשקל מאשר אצל הנשים באותה הקבוצה.  
  • מדד BMI – בדומה למדדי המשקל, גם מדדי ה-BMI הראו יתרון לקבוצת הניסוי שצרכה מתוסף ה-Metabolaid®. הפער לטובת קבוצת הניסוי עומד על 3%, כששתי הקבוצות החלו עם את הניסוי עם BMI ממוצע של 29.7, אך קבוצת הניסוי סיימה עם ירידה ל-BMI ממוצע של 28.6, בעוד שאצל קבוצת הביקורת התרחש שינוי של עשירית נקודה בלבד מתחילת המחקר ועד סופו.
  • מסת שומן – גם בכל מה שקשור למסת השומן בגוף נרשמה תוצאה ברורה לטובת קבוצת הניסוי שצרכה מהתוסף. חבריה החלו את המחקר עם מסת שומן של 32.3 ק"ג וסיימה אותו, לאחר צריכת התוסף, עם תוצאה של 30.1 ק"ג – ירידה של 6.9% במסה. לעומת זאת בקבוצת הביקורת לא נרשם כמעט שום שינוי במידת מסת השומן בין תחילת המחקר (31.4 ק"ג) לסיומו (31 ק"ג). החוקרים מציינים גם כי אצל קבוצת הביקורת נרשמה ירידה משמעותית במסת השומן בעיקר באזור הגו העליון (טורסו), וירידה פחותה יותר באזור פלג הגוף התחתון.   
  • רמת פעילות גופנית – על מנת לוודא שהתוצאות שהושגו בסיום המחקר לא קשורות לעלייה ברמת הפעילות הגופנית שביצעו המשתתפים בקבוצת הניסוי במהלך ימי המחקר, גם פרמטר זה נבדק. בבדיקה נמצא כי דווקא שבעוד חברי קבוצת הביקורת העלו במעט את רמת הפעילות הגופנית שלהם במהלך 84 ימי המחקר, דווקא אצל חברי קבוצת הניסוי רמת הפעילות הגופנית נותרה זהה מן הבדיקה ביום פתיחת המחקר ועד יום הבדיקה בסיומו. עובדות אלו תומכות בטענה כי  כל השינויים במדדים שנסקרו בקרב הנבדקים שנטלו Metabolaid® הם תוצאה של צריכת התוסף ולא משינויים בהרגלי הפעילות הגופנית.
  מסקנות המחקר החוקרים סיכמו את מחקרם  והביאו את מסקנתם בצורה פשוטה וברורה מאוד – בשורה התחתונה נראה שצריכה יומית מתוסף Metabolaid® למשך 84 ימים מאפשרת להוביל לירידה במשקל הגוף, במדד ה-BMI ובמסת שומן הגוף המרכזית, ללא קשר לרמת הפעילות הספורטיבית. עם זאת כדאי לדעת כי לפי תוצאות המחקר נראה שתוסף Metabolaid® משפיע רק על משתנים הקשורים במשקל הגוף –  זאת בזכות שינויים אפשריים אליהם הוא מוביל בנתיבים המולקולריים של הגוף – אך השפעתו על פרמטרים הקשורים בביוכימיה של הדם, כדוגמת רמת כולסטרול  HDL, כולסטרול LDL וטריגלרצרידים, לא הוכחה במחקר זה מספיק ועדיין מצריכה מחקרי המשך ובדיקה נוספת. 

רוצים לקבל כתבות מעניינות ישירות למייל?

מוצרים שיכולים לעניין אותך

כתבות שיכולות לעניין אותך

    0
    העגלה שלך
    העגלה שלך ריקהחזרה לחנות
      Calculate Shipping
      Apply Coupon
      Available Coupons
      123ma10 Get 10% off 10% הנחת מנהל
      123ma15 Get 15% off 15% הנחת מנהל
      123ma5 Get 5% off 5% הנחת מנהל
      123ma7 Get 7% off 7% הנחת מנהל
      פסח 15 Get 15% off 15% הנחה על כלל המוצרים
      Unavailable Coupons
      123kalfi2024 Get 10% off 10% הנחה יום הבחירות | 2024
      alfi Get 20% off
      purim24 Get 10% off מבצע פורים 2024 | 10% הנחה על כלל המוצרים
      דילוג לתוכן