דיאטות טרנדיות - מהן ומדוע הן נכשלות?

מדי שבוע אנחנו שומעים על הדיאטה החדשה שמבטיחה ירידה מהירה וקלה במשקל. דיאטת אורז, מדבקות הרזיה, תרסיס פלא, מדרסים, מסטיקים, ניקוי רעלים הן רק חלק קטן משלל הדיאטות שצצות. כביכול לכל דיאטה השיטה שלה, אך ניתן למצוא בקלות מספר קווי דמיון.


מה משותף לדיאטות הטרנדיות?
  • הדיאטות הטרנדיות לרוב הן גימיק, פתרון קצר טווח שמבטיח תוצאות מדהימות.
  • לרוב הדיאטות אינן מבוססות מדעית ובטיחות המוצרים מוטלת בספק.
  • הדיאטות מבוססות על אכילה מוגבלת, איננה מספקת ואיננה משביעה.
  • התוכניות אינן כוללות ליווי ותמיכה לטווח הארוך.
  • לרוב, הדיאטות הללו נכשלות והחיפוש אחר דיאטת הקסם החדשה ממשיך.
ישנן 3 סוגי דיאטות טרנדיות שמככבות כבר זמן רב. הסוג הראשון הוא דיאטת החלבונים, המכונה "דיאטת אטקינס". הדיאטה מבוססת על צריכת רבה של חלבונים ושומנים וצריכה דלה מאד של פחמימות. דיאטת חלבונים אמנם יעילה לצורך ירידה מהירה במשקל, אך איננה יעילה לאורך זמן ולעיתים אף איננה בטוחה. צריכה מרובה של חלבונים עשויה להביא לחסרים תזונתיים ובמקרים קיצוניים אף לפגיעה בכליות. בנוסף, צריכה נמוכה מאד של פחמימות עלולה להביא לידי מצב הקרוי קטואצידוזיס- ירידה ברמת חומציות הדם- מצב מסכן חיים. כך שזוהי איננה דיאטה מומלצת לצורך ירידה הדרגתית במשקל ושמירה עליו.

הסוג השני הוא דיאטות הכאסח. דיאטות הכאסח מוכרות לנו אשליה של ירידה מהירה במשקל. בפועל הדיאטות הללו פשוט לא עובדות. גם אם נצליח להוריד כמה ק"ג במהירות, אין סיכוי שנצליח להתמיד בדיאטות הללו ודקה אחרי שנפסיק- נעלה במשקל בחזרה ובריבית. כך שדיאטות הכאסח הן לא בריאות, הן גורמות לאפקט היו-יו ולעלייה תמידית במשקל.

הסוג השלישי והטרנדי ביותר הוא דיאטת פליאו. הדיאטה מבוססת על דפוסי האכילה של האדם הקדמון- צריכת מזונות בצורתם הטבעית. הדיאטה לא מגבילה כמות או קלוריות אלא מגבילה צריכת מזון מעובד. במקביל, הדיאטה מעודדת צריכה בעיקר של שומנים מהחי וכן של מזונות מהצומח. לדיאטת פליאו מס' יתרונות- הגבלת צריכת מזונות מעובדים, פחמימות וסוכרים ובמקביל עידוד צריכת ירקות וסיבים תזונתיים. יחד עם זאת, ישנן מספר חסרונות משמעותיים. הדיאטה מעודדת צריכה מרובה של שומנים בכלל ושומן רווי בפרט. בנוסף, צריכה מרובה של חלבונים עשויה להזיק. מחקרים מעידים על קשר בין דיאטה דלה בפחמימות לבין ירידה במצב רוח. ולסיום, בדיאטת הפליאו עקב ההגבלות הרבות, יש קושי בהתמדה לאורך זמן.

הדיאטות הטרנדיות מאד מפתות, הן מציעות לנו ירידה מהירה וקלה במשקל. כל פעם מחדש, למרות הכישלון הידוע מראש, אנו מתפתים לטרנד האחרון שיביא איתו את הישועה. אך חשוב שנבין שאין קיצורי דרך ואין פתרונות קסם. ירידה במשקל ושמירה עליו יושגו רק באמצעות תהליך הדרגתי משולב של תזונה מאוזנת ופעילות גופנית.

אחת הדיאטות הנחשבות מבוקרות, מאוזנות וגם מוכחות באנליזות היא הדיאטה הים תיכונית. מחקרים קבעו כי הדיאטה הים תיכונית נחשבת ליעילה בעולם. הדיאטה נחשבת למומלצת בכל העולם להרזיה ושמירה על אורח חיים בריא. נמצא כי הדיאטה הים תיכונית מסייעת באיזון רמות השומנים בדם והכולסטרול. הדיאטה הים תיכונית מפחיתה תחלואה כמו סוכרת, תסמונת מטבולית, כבד שומני, סרטן, מחלות לב וכלי דם ועוד ומשפרת את איכות החיים.

התזונה הים תיכונית היא חלק מהדיאטה הרב תחומית המציעה פתרון כולל וייחודי לירידה במשקל. הדיאטה הרב תחומית משלבת מספר תחומים בתהליך אחד. התחום הראשון הוא התזונה הים תיכונית המומלצת בעולם. התחום השני מתמקד בפעילות גופנית המתבססת על אימוני EMS וחוגי סטודיו מגוונים. התחום השלישי הוא קבוצת ירידה במשקל בהנחיית תזונאית, המספקת תמיכה והכוונה מקצועית. הקבוצה משלבת צריכה של תוספי תזונה וחטיפי בריאות המסייעים לתהליך הירידה במשקל. באמצעות הדיאטה הרב תחומית, ניתן להשיג ירידה מבוקרת במשקל, תוך הקפדה על תזונה בריאה ומאוזנת. הירידה ההדרגתית במשקל ואימוץ הרגלי תזונה בריאים יסייעו לשמירה על המשקל לאורך זמן.



מי שקרא מאמר זה התעניין גם במאמרים הבאים:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן