נפיחות בטנית ודרכי התמודדות

כמעט כל אחת מאתנו מכירה את התחושה של בטן נפוחה. פתאום הג'ינס לא נסגר, הבטן בולטת דרך השמלה. אנחנו מסתכלות במראה ומגלות שיצאה לנו בטן. הבטן החדשה מעצבנת ומטרידה ומיד נולדות להן מחשבות ששוב פעם השמנו וצריך דחוף דיאטה.

אז רגע לפני הלחץ, הבהלה ודיאטת הכאסח חשוב להבין שלא כל נפיחות היא השמנה. נפיחות בטנית והשמנה בטנית הן שתי תופעות שונות. השמנה בטנית היא תופעה מתמשכת והדרגתית של הצטברות שומן באזור הבטן. מעבר לפן האסתטי, השמנה בטנית מהווה גורם סיכון לתחלואה ולתמותה מוקדמת.


נפיחות בטנית לעומת זאת איננה מהווה סיכון בריאותי. יחד עם זאת, היא בהחלט מהווה מטרד רציני. במיוחד כאשר היא מלווה בתופעות בלתי נעימות כמו גזים וכאבי בטן. נפיחות היא תופעה שכיחה, המטרידה גברים ונשים בכל הגילאים, ללא קשר למשקל הגוף.

החדשות הטובות הן שבכוחנו להפחית משמעותית את הנפיחות המטרידה.

בשלב ראשון נבין מהם הגורמים המובילים לתחושת נפיחות. ניתן לחלק את הגורמים לשלוש קבוצות עיקריות:

  1. גורמים נפשיים הכוללים: מתח נפשי ומצבי לחץ.
  2. גורמים פיזיולוגיים/בריאותיים הכוללים: מחזור חודשי, צליאק, רגישות ללקטוז, תסמונת המעי הרגיז, עצירות.
  3. גורמים תזונתיים הכוללים: מה אנו אוכלים, כמות האוכל וצורת האכילה.
הפחתת המתח הרגשי תסייע להפחתת הנפיחות הקשורה בגורמים נפשיים כמו לחץ. דרך אחת להפחתת מתח נפשי היא פנייה לטיפול פסיכולוגי. דרך נוספת, זמינה וקלה היא להשתמש בתמצית צמחים לצורך הפחתת הלחצים ורגיעה במהלך יום. צ'ילקס היא תמצית צמחים ייחודית מבית The123. התמצית משלבת מספר צמחים כמו עלי מרווה ופסיפלורה המשרים תחושת רוגע.

באופן דומה, לצורך הקלה על נפיחות הנובעת מגורמים פיזיולוגיים/בריאותיים יש לפנות לגסטרולוג לצורך אבחון וטיפול במצב הרפואי שאובחן.

אנו נתמקד בגורמים התזונתיים ונראה כיצד באמצעות שינוי הרגלים ניתן להקל באופן משמעותי על תחושת הנפיחות.

ניתן לחלק את הגורמים התזונתיים לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה מתייחסת למזונות "מנפחים". מזונות "מנפחים" הם מזונות שיש להם נטייה לגרום לנפיחות ולגזים במערכת העיכול. המזונות המנפחים הבולטים הם קטניות, שתיה מוגזת, מוצרי חלב, גלוטן וממתיקים מלאכותיים. הקבוצה השנייה קשורה להרגלי אכילה "מנפחים". הרגלי אכילה "מנפחים" כוללים צריכה עודפת של פחמימות, ארוחות גדולות ומוגזמות, אכילה מהירה ולעיסה מהירה.

באמצעות מספר שינויים קטנים נוכל להפחית את תחושת הנפיחות הנגרמת בשל אכילת מזונות "מנפחים". כידוע קטניות עשירות בחלבון איכותי, סיבים תזונתיים, וויטמינים ומינרלים ולכן שוב לשלבם בתפריט. על ידי השרייה, הנבטה ובישול ארוך נוכל להפחית את הגזים. כמובן שניתן גם לבחור בקטניות קלות לעיכול כמו שעועית מש או עדשים כתומות.

במקרים רבים אנשים הסובלים מרגישות מדווחים על תחושת נפיחות כתוצאה מצריכת מזונות כמו מוצרי חלב או גלוטן. עבור אלו מאתנו שרגישים ללקטוז, מומלץ לבחור במוצרי חלב דלי לקטוז כמו יוגורט, גבינות קשות או חלב דל לקטוז. אלו שרגישים לגלוטן יכולים לבחור בדגנים מסוג שיבולת שועל וכוסמין אשר נחשבים ליותר קלים לעיכול. כמובן שמידה ועדיין יש תחושת נפיחות מומלץ להפחית את צריכת המזונות הללו ככל שניתן.

שתיה מוגזת גורמת לרבים תחושה של נפיחות. משקאות תוססים מכילים גזים ולכן עשויים לגרום לגזים במערכת העיכול. מומלץ להימנע מכלל המשקאות המוגזים, כולל דיאט וסודה. לבסוף, חלק מהממתיקים המלאכותיים (ממתיקים כוהליים) גורמים לגזים ולנפיחות. לכן יש להעדיף ממתיקים מלאכותיים כמו סטיביה שאינם גורמים לגזים ולנפיחות.

כשם שניתן להקל על הנפיחות הנגרמת מצריכת מזונות "מנפחים" כך ניתן להקל על הנפיחות הנגרמת מהרגלי אכילה "מנפחים".

  • הימנעו מצריכה מופרזת של פחמימות במהלך הארוחה. שלב מנת פחמימה אחת בארוחה (2 פרוסות לחם, חצי כוס אורז, תפוח אדמה).
  • הימנעו מארוחות מוגזמות היוצרות עומס על מערכת העיכול ותחושת אי נוחות בבטן.
  • הקפידו לאכול 5-6 ארוחות קטנות לאורך היום.
  • הקפידו להקדיש לכל ארוחה לפחות 20 דקות. אכלו ליד השולחן והימנעו מהסחות דעת.
  • הקפידו ללעוס לאט, בסבלנות ובפה סגור.
הטיפים הללו הם טיפים פשוטים לתזונה נבונה ולאורח חיים בריא, אשר יסייעו באופן משמעותי להפחתת תחושת הנפיחות והגזים. תוך זמן קצר הנפיחות הבטנית תרד והג'ינס המושלם יעלה. ואם בכל זאת הג'ינס לא נסגר אולי זה הזמן להתחיל לשנות את הרגלי האכילה ולאמץ דיאטה מאוזנת לצורך ירידה במשקל.

הדיאטה הרב תחומית היא דיאטה מאוזנת המציעה פתרון כולל וייחודי לירידה במשקל. הדיאטה הרב תחומית כוללת הקפדה על התזונה הים תיכונית, ביצוע פעילות גופנית מגוונת הכוללת אימוני EMS וחוגי סטודיו, שימוש בתוספי תזונה ובחטיפי בריאות המסייעים להגברת תחושת השובע ולהאצת תהליך שריפת השומנים. באמצעות הדיאטה הרב תחומית, ניתן להשיג ירידה מבוקרת במשקל, תוך הקפדה על תזונה בריאה ומאוזנת.


מי שקרא מאמר זה התעניין גם במאמרים הבאים:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן