אפקט היו-יו בדיאטה

רבים מאתנו חיים במשטר דיאטות. מתחילים דיאטה ויורדים במשקל. לאחר תקופה של שמירה על המשקל, לרוב בהדרגה המשקל מתחיל לעלות ואז חוזר הצורך להתחיל בדיאטה נוספת. תופעה חוזרת זו של ירידה ועליה במשקל מכונה אפקט היו-יו. לרוב העלייה החוזרת במשקל מביאה למשקל גבוה מהמשקל המקורי (לפני הדיאטה הראשונה). וכך מדי מחזור של ירידה ועליה, אנו צוברים מס' ק"ג נוספים. אפקט היו-יו מסמל למעשה מעגל מתסכל של עליה הדרגתית במשקל.
מה גורם לתופעת אפקט היו-יו?
  • דיאטות המבוססות על הגבלת מזונות כמו דיאטה דלת פחמימות, דיאטת חלבונים, דיאטת נטולת גלוטן, פליאו ועוד.
  • דיאטות כאסח- הגבלת קלוריות קיצונית וקושי בהתמדה.
  • היעדר פעילות גופנית.
  • מצב רוח ירוד ואכילה רגשית.
  • חזרה להרגלי אכילה קודמים.
אפקא היו-יו בדיאטה
למה גורם אפקט היו-יו?
כאמור אפקט היו-יו מאפיין דיאטות כאסח, המאופיינות בהגבלת סוגי מזונות ובהגבלת כמות המזון. סגנון אכילה זה מוביל אמנם לירידה מהירה במשקל- תופעה כביכול רצויה. אך בפועל, תופעה זו מלווה בהשלכות בריאותיות.

בעקבות הגבלת מזונות וירידה בצריכת מזון יתכנו חסרים תזונתיים- ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים. בנוסף, תופעת הירידה המהירה במשקל עלולה להוביל לאובדן מסת שריר ולירידה בקצב חילוף החומרים.

לאחר שלב הירידה, מגיע שלב העלייה במשקל. שלב זה מאופיין בעלייה ניכרת ברקמת השומן. מה שמוביל לעלייה ביחס השומן לעומת מסת השריר. השלכה בריאותית נוספת עוסקת בקשר בין אפקט היו-יו לתחלואה כגון: יתר לחץ דם, סוכרת סוג 2, כולסטרול גבוה ומחלות בדרכי המרה.

מעבר להשלכות הבריאותיות, ישנן השלכות רגשיות לא פשוטות לתופעת היו-יו. אמנם הירידה המהירה במשקל מובילה לתחושת אופוריה. אך תחושה זו לא נשמרת לאורך זמן. עם הקושי להתמיד, מגיעות תחושות שליליות כמו תסכול וכעס, מצב רוח ירוד, רעב ועייפות. בתגובה, חוזר האדם להרגלי האכילה הקודמים והמשמינים שלו.
כיצד ניתן להימנע מאפקט היו-יו?
הדרך הטובה ביותר היא להימנע מדיאטות קיצוניות שמבטיחות הבטחות שווא. במקום פנטזיה שקרית של ירידה מהירה במשקל, כדאי לאמץ גישה מציאותית ובוגרת לתהליך הירידה במשקל. המפתח להצלחה הוא להגדיר מטרת על- אימוץ אורח חיים בריא. בדרך זו ניתן לרדת במשקל בצורה מתונה והדרגתית, שתישמר לאורך זמן.

משמעותו של אורח חיים בריא היא הקפדה על תזונה מאוזנת המבוססת על מזון טרי וטבעי- ירקות, קטניות, דגנים מלאים, שמנים מן הצומח, דגים. בנוסף, חשוב להפחית ככל שניתן צריכה של מזון מתועש ומעובד. במקביל, חשוב לשמור על מספר כללים פשוטים: ביצוע פעילות גופנית מהנה ומתונה, הקפדה על שינה איכותית מדי לילה ושתייה מרובה של מים. אימוץ אורח חיים בריא זוהי הדרך הבריאה והיחידה לרדת במשקל ולשמור על המשקל שהושג.


מי שקרא מאמר זה התעניין גם במאמרים הבאים:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן