מחקר השוואתי: נחקרים עם משקל יתר/השמנת יתר חולנית

השפעות משתנות של פוליפנולים מהיביסקוס סאבדריפה וורבנה לימונית בנחקרים עם משקל יתר/השמנת יתר חולנית "השמנת יתר חולנית (obesity) הגיעה למימדים של מגפה בינלאומית" כך פותחים החוקרים את מאמרם המתאר את המחקר שלפניכם. ההסבר המדעי לתופעה הזו נעוצה, על פי עורכי המחקר, בשורה של חריגות מטאבוליות, שכוללות בין השאר תנגודת לאינסולין, אי תפקוד האנדוטל ודיספלדימה סוכרתית – מצבים המובילים להתפתחות סוכרת סוג 2 –  וכן מחלות לב ויתר לחץ דם. החוקרים גם מציינים את הקשר הנרחב שבין אגירת שומן נרחבת בגוף לבין התפתחותן של הפרעות מטאבוליות, המביאות לכדי התגברות הלחץ החמצוני ותהליך דלקתי מתמשך שבסופו הגעה למצב של השמנת יתר חולנית.    יחד עם זאת, מציינים החוקרים גם גורם אחד שידוע ככזה שדווקא משכך תסמונות מטאבוליות – אנזים הקינאז המופעל על ידי AMP –  ובקיצור AMPK.  כשהאנזים הזה נכנס לפעולה בגוף, הוא מקדם התרחשות תהליכים קטבוליים (שעניינם פירוק מולקולות גדולות מרכיבי מזון וחמצונם, כדי להפיק אנרגיה לגוף) ובולם תהליכים אנאבוליים, שבהם אנרגיית גוף מתבזבזת כדי לייצר מולקולות מורכבות.    בדיוק בהקשר הזה, החוקרים כבר גילו במחקרי העבר שלהם כי יש כמה וכמה תמציות צמחים שלמעשה מקושרות להפעלת אנזים ה-AMPK בגוף, ואלו הן תמציות המופקות מצמחים ששמם היבסקוס סאבדריפה ווורבנה לימונית. במחקרים שנעשו על שילוב בין התמציות האלו נמצא שביכולתן לצמצם את תופעת השמנת היתר החולנית, למנוע את סיבוכיה, לשפר את קצב חילוף החומרים ולהוריד את לחץ הדם.
מה שמסייע בניהול טוב יותר של משקל הגוף בהקשר של דיאטה איזו-קלורית (איזון בין קלוריות נכנסות לקלוריות יוצאות).
השילוב של שתי התמציות היעילות כל כך האלו נעשה במסגרת הרכב פטנט ייחודי ששמו Metabolaid®, המופק ממיצוי הפוליפנולים של ההיבסיקוס סאבדריפה והוורבנה הלימונית – והוא המושא של המחקר הנוכחי שלפנינו.  מטרת המחקר מטרתו של מחקר זה הייתה למעשה לבדוק האם לתוסף ה-Metabolaid® ישנן השפעות שונות על אנשים המצויים בעודף משקל ואנשים המצויים במצב של השמנת יתר חולנית. החוקרים ביקשו לבדוק האם וכיצד השימוש בתוסף משפר פרמטרים המטולוגיים הקשורים לתסמונת המטאבולית, כדוגמת לחץ דם וקצב לב, ולנתח על פי כך את הפוטנציאל של Metabolaid® בהפעלת אנזים ה-AMPK וצמצום הצטברות הטריגליצרידים בדם.  אופן הביצוע: לטובת המחקר, שבוצע בשנת 2015, גויסה קבוצה של 55 נשים בגילאי 36-69 מהעיר אלצ'ה בספרד, שמדד מסת הגוף שלהן נע בין 24 ל-34. המחקר נערך במשך 8 שבועות, ובמהלכו נשרו עקב סיבות שונות 9 משתתפות, כך שאל סופו הגיעו 46 נחקרות בסך הכל, 26 בקבוצת הניסוי ו-20 בקבוצת הביקורת. ב-2 הקבוצות הונחו הנחקרות לצרוך 2 קפסולות ביום, מדי יום, כ-20-30 דקות טרם ארוחת הבוקר ולאחר צום לילה, במשך כחודשיים. על אף שהקפסולות היו באותו הגודל, באותו הצבע ואפילו באותו הריח – בקבוצת הניסוי הן כללו 250 מ"ג של תוסף Metabolaid® בעוד שבקבוצת הביקורת הן כללו כמובן תרופת דמה.   בקו הפתיחה של המחקר התבקשה כל משתתפת למלא שאלון בנוגע להרגלי האכילה שלה, ולהשיב לגבי 22 רכיבי מזון שונים (ביניהם פירות, ירקות, דגנים, בשר, ביצים ועוד) באיזה תדירות הוא אוכל מהם (יומית, שבועית, חודשית). בנוסף נערכו גם רעיונות טלפוניים של 15 דקות עם המשתתפות, נלקחה מהן אנמנזה 24 שעות אחורה ולכולן ניתן ייעוץ אישי בנוגע לשינויים תזונתיים שמומלץ לעשות על מנת להגיע לתזונה מאוזנת קלורית, תוך כדי הקפדה על שתיה מסודרת.  הנשים שהשתתפו במחקר הונחו על ידי דיאטנים מוסמכים לנקוט בדיאטה איזו-קלורית המאזנת בין הוצאה להכנסה של 2200 קלוריות ביום, וכמו כן מכיוון שכולן הצהירו בפגישות שנערכו עימן שהן אינן פעילות גופנית במהלך היום – הומלץ להן על ביצוע הליכות של חצי שעה ביום. אופן עמידת המשתתפות בהוראות שניתנו להן לגבי צריכת הקפסולות וודא לאורך המחקר כלו, באמצעות ביקור בבית המשתתפים או שיחת טלפון אליהם שביצעו עורכי המחקר באופן חד שבועי. לאחר שנעשתה על כל המשתתפות בדיקת מדדי גוף ראשונית ביום תחילת המחקר ע"י דיאטנים מוסמכים, המדדים נבדקו על ידי הדיאטנים עוד פעמיים במהלך המחקר: ביום ה-30 וביום ה-60, וזאת כדי לבחון את התוצאות של השפעת נטילת הקפסולות עליהם. תוצאות המחקר
  • משקל גוף –  נמצא כי חברות הקבוצה שצרכה את תוסף ה-Metabolaid® חוו ירידה משמעותית יותר במשקל גופן לעומת חברות הקבוצה שצרכו את תוסף הדמה. בקבוצת הסובלות מעודף משקל נרשמה אצל אלו שצרכו את התוסף ירידה של 3.69 ק"ג לעומת ירידה של 1.96 ק"ג בלבד אצל אלו שצרכו מתרופת הדמה . בקבוצת הלוקות בהשמנת יתר חולנית נרשם הבדל משמעותי אף יותר בין קבוצת הצורכות מן התוסף, שירדה בממוצע 4.68 ק"ג, לעומת קבוצת הצורכות מתרופת הדמה – שירדה בממוצע 2.17 ק"ג.
 
  • היקף בטני – בקבוצת הסובלות מעודף משקל נרשמה ירידה משמעותית של 6.79 ס"מ בהיקף הבטן בקרב אלו שצרכו מתוסף ה-Metabolaid® לעומת ירידה של 1.85 ס"מ בקרב אלו שצרכו מתרופת הדמה – הבדל משמעותי. 
 
  • אחוזי שומן בגוף – גם בפרמטר זה ההבדל המשמעותי חל בעיקר בקבוצת הסובלות מעודף משקל, כשאצל אלו שצרכו את התוסף ירדו אחוזי השומן ב-1.33% לעומת אלו שצרכו את תרופת הדמה, אצלן חלה ירידה של 0.66% בלבד .
  • מדד מסת גוף (BMI) – הן אצל הסובלות מעודף משקל והן אצל הלוקות בהשמנת יתר חולנית שנטלו מן התוסף נרשמה ירידה במדד ה-BMI. עם זאת בקבוצת הסובלות מעודף משקל נרשם הבדל משמעותי יותר בין הצורכות מהתוסף ובין חברות קבוצת הביקורת – ירידה של 1.46 מול ירידה של 0.78 בלבד, בהתאמה.
 
  • לחץ דם – הן בקבוצת הסובלות מעודף משקל והן בקבוצת הלוקות בהשמנת יתר חולנית – אלו שצרכו את תוסף ה-Metabolaid® חוו ירידה משמעותית יותר בלחץ הדם (גם ביום ה30 וגם ביום ה60), בעיקר בזה הסיסטולי שירד  מ-130 בממוצע בתחילת המחקר ל-110 בסופו, אל מול קבוצת הביקורת בשתי הקבוצות – שבה לא נרשמה שום ירידה משמעותית במשך החודשיים הללו. הירידה בלחץ הדם אצל הצורכות את התוסף לוותה בשיפור בפרופיל השומנים המחזורי, כשההבדלים המשמעותיים ביותר נרשמו בקבוצת הסובלות מעודף משקל.
 
  • דופק לב –בדומה לרמות לחץ הדם, גם בדופק הלב חלה ירידה משמעותית אצל הנחקרות שצרכו מתוסף ה-Metabolaid® לעומת קבוצות הביקורת. בקבוצת הסובלות מעודף משקל נרשמה ירידה של 8.53 פעימות לב בדקה בקרב צורכות התוסף אל מול ירידה של 1.25 בקרב הצורכות מתרופת הדמה. בקבוצת הלוקות בהשמנת יתר חולנית נמדד פער מעט קטן יותר, אך משמעותי לא פחות, שאצל צורכות התוסף חלה ירידה של 8 פעימות בדקה, לעומת צורכות תרופת הדמה אצלן חלה ירידה של 1.75 בלבד. 
  • כולסטרול בדם – בקרב קבוצת הסובלות מעודף משקל נרשמה ירידה ברמות הכולסטרול של 33.67 מ"ג/ד"ל בקרב הצורכים מן התוסף, לעומת 27.09 מ"ג/ד"ל בקבוצת הביקורת .בקבוצת הלוקות בהשמנת יתר חולנית נרשמה ירידה של 20.57 מ"ג/ד"ל בקרב צורכות התוסף לעומת 14 בקרב קבוצת הביקורת.
  • טריגליצרידים – כאן ההבדלים בהחלט ניכרים באחוזים. בקרב קבוצת הסובלות מעודף משקל נרשם פער של 132% בין צורכות התוסף, אצלן חלה ירידה של 7.17 מ"ג/ד"ל, לעומת צורכות תרופת הדמה, אצלן נרשמה ירידה של 1.45 מ"ג/ד"ל בלבד. בקבוצת הלוקות בהשמנת יתר חולנית – אצל צורכות התוסף נצפתה ירידה של 29.10 מ"ג/ד"ל לעומת צורכות תרופת הדמה אצלן חלה ירידה של 9.37 מ"ג/ד"ל.
  • הפעלת AMPK – נמצא כי בקרב אלו שצרכו מהתוסף עלתה רמת הייצור וההפעלה של אנזים ה-AMPK בהתאם למינוני הצריכה של Metabolaid®  אל מול קבוצת הביקורת. 
  סיכום התוצאות  בשורה התחתונה ניתן לומר כי אל מול מטרת המחקר שביקש לבדוק האם וכיצד התוסף מוגן הפטנט Metabolaid® משפיע על פרמטרים המטולוגיים שקשורים לתסמונת המטאבולית והאם וכיצד הוא תורם להפעלת אנזים ה-AMPK – נראה כי התוצאות שהובאו כאן מספקות אישוש לכך שישנן לו השפעות מיטיבות על הגוף הן בקרב מהשמנת יתר חולנית, ועוד יותר מכך בקרב הסובלים מעודף משקל. לפי התוצאות אנו יכולים ללמוד כי  בקרב שתי קבוצות המחקר הללו היו בהחלט פערים ניכרים בין אלו שצרכו את תוסף Metabolaid® לבין אלו שצרכו את תוסף הדמה האחר. 

רוצים לקבל כתבות מעניינות ישירות למייל?

מוצרים שיכולים לעניין אותך

כתבות שיכולות לעניין אותך

    0
    העגלה שלך
    העגלה שלך ריקהחזרה לחנות
      Calculate Shipping
      Apply Coupon
      Available Coupons
      123ma10 Get 10% off 10% הנחת מנהל
      123ma15 Get 15% off 15% הנחת מנהל
      123ma5 Get 5% off 5% הנחת מנהל
      123ma7 Get 7% off 7% הנחת מנהל
      פסח 15 Get 15% off 15% הנחה על כלל המוצרים
      Unavailable Coupons
      123kalfi2024 Get 10% off 10% הנחה יום הבחירות | 2024
      alfi Get 20% off
      purim24 Get 10% off מבצע פורים 2024 | 10% הנחה על כלל המוצרים
      דילוג לתוכן